Dags att stänga igen kakhålet! :-)

maria Marias blogg, Marias träningsblogg, MOTIVATION/TIPS, Nordic Shape

Dags att stänga igen kakhålet!

Hur bär man sig egentligen åt efter jul och nyårshelgerna för att stänga igen kakhålet? (alltså munnen) 🙂 Hur återgår man till ett normalläge när man har frångått sina vanliga matlådor och när smaklökarna gått bananas och vant sig vid nya goda smaker och kroppen nu kräver sin dagliga sockerchock… För även om du haft den allra bästa intentionen inför jul och kanske till och med lyckats begränsa frossandet till några dagar istället för att gå all in. Så är kroppens reaktion densamma… den vill nu HA MEEEER! 🙂 🙂

Jag själv kände mig helt cool inför julhelgen, jag gick ju in för att droppa 5-6 kg innan jul och lyckades med detta utan några problem. Så var helt inne i mitt flow & följde mitt kostschema och åt ingenting utöver det. Hade inget sötsug alls och träningen gick kanon. Så jag var inte det minsta orolig inför julen i Göteborg hos mina föräldrar, tänkte inga problem, jag äter bara på julafton och lite på juldagen och sen är det klart! Så långt fungerade ju planen galant, vi åt supergott på julafton som dessutom avslutades med en ostbricka från himmelriket. (Kan inte minnas när jag åt ost, kex och fikonmarmelad senast) Och juldagen började med en stor brunch där all julmaten åkte fram igen <3

Förslag om man ska anpassa maten till allas önskemål nuförtiden… 😉 🙂
Is diet

Stannade sen några dagar till i Göteborg. <3 Vi fortsatte att äta god mat, men jag tränade varje dag (testade 3 olika gym när jag var i Götet) och gick dessutom långa morgonpromenader med mamsen (Jag älskar alla backar i Partille, skulle kunna ha träningsläger där för folk som vill tävla 🙂 Bästa rumpträningen!) Min mamma lagar väldigt god och hälsosam mat men självklart blir det mer än vad jag är van vid, som såser, pasta och brysselkål med honung och parmesan… (djävulskt gott kan jag säga!) 🙂 Och självklart blir det en och annan efterrätt med när man myser med familjen <3 Det är ju inte direkt så att jag är i Göteborg var och varannan helg (tyvärr) 🙂

Så väl tillbaka i Stockholm så ställde jag mig på vågen = Bara 2 kilo upp. Vilket kändes heeeelt ok! 🙂 Backträningen och styrkepassen hade gjort sitt och sen samlar ju kroppen alltid på sig lite vätska för att man äter en annan kost än vad man är van vid. Julmaten är ju extremt salt och sen reagerar ju kroppen på allt extra fett (i form av Aladdinaskar, pepparkakor och skumtomtar) hi hi Så jag kände mig inte det minsta orolig- Back to routine igen så försvinner vätskan i ett nafs!

Var dock inte förberedd på det här…
Och väl hemma igen så gick även träningen kanon, med lite extra energi i kroppen så flyger ju alla vikter upp och kroppen kändes stark och uthållig. Dock hade världens största sötsug gripit tag i mig, det var som om hela kroppen fullkomligen SKREK efter choklad, godis och socker i alla dess former!!! Hemskt att känna ett sådant sug 🙁 Och den gick minsann inte att lura heller: Kvarg? Blääää Apelsin? Fyyyyy Keso? Tvi GE MIG SOCKER NUUUUU! Som en liten hondjävul med hormonrubbningar som flyttat in och tagit över min kropp…  😉

Måste få kroppen att sukta efter keso igen… ha ha

Mellis

Jag var som sagt inte riktigt förberedd på det här sötsuget, det hade ju gått så lekande lätt innan jul! Då hade jag inte haft sug efter någonting?! Så What to do?
För det första: Ge inte efter, för varje ny sötsak så kommer det att ta ytterligare tid för att bli kvitt sötsuget! Räkna med två jobbiga veckor (minst) för att komma i balans igen.
2. Se till att träna och aktivera dig, håller du dig sysselsatt så är det mycket lättare att undvika att småäta. Undvik Netflix och serieknarkande för ett tag framöver…Du har ett sötsug att bli fri ifrån!
3. Laga och förbered din egen mat och ha med dig bra mellanmål till jobbet eller när du ska åka någonstans. För då vet du att du får i dig rätt sorts mat och framförallt när du behöver det. Alltså ingen insulin- bergochdalbana om dagarna utan du håller dig lagom mätt och nöjd hela dagen.
4. Drick mycket vatten med, det rensar din kropp och mättar något.

Tillbaka till matlådor och min normala kost 🙂

Matlådor

Själv dricker jag även väldigt mycket te just nu 🙂 Och så LÄNGTAR jag tills det här sötsuget från hell lämnar min kropp igen 🙂
Det ska bli riktigt skönt!

Ha en stark vecka!
/Maria
Maria Nordic Shape blogg träning
J
anuary To do list 🙂 😉

For today