Planera din tid väl och VERKSTÄLL!

maria Marias blogg, Marias träningsblogg, MOTIVATION/TIPS

Planera din tid väl och VERKSTÄLL!

Även om vi nu mest arbetar med professionell träning och strikta upplägg/scheman som nästan innefattar planering av allting inklusive toalettbesök… 🙂 😉 Nästan Gunde Svan varning ibland- ni vet han skidkungen som tog tiden på hur lång tid det tog när han duschade och sen minimerade den tiden för att ha mer tid för sin träning ha ha ha Där kan vi snacka om sann dedikation… Nä riktigt så illa är det inte, om det inte är tävlingsdags då…! he he 😉

Bildresultat för gunde svan

Så har jag full förståelse för människor som inte får ihop vardagspusslet och som hellre vill ramla ner och dö i soffan på kvällarna efter jobb, handling, hämtning av ungar, matlagning och nattning än att klämma ner sig i ett par tights och bege sig till gymmet en kall och mörk tisdag- jag fattar! Det kan på riktigt kännas helt övermäktigt att lyfta skrot och springa på bandet när man känner sig helt trött och slutkörd efter en lång dag på jobbet… Men som med allting annat så måste man då planera om och hitta på andra lösningar. Du kommer aldrig få mer ork av att bara sova (tro det eller ej, för utan träning så kommer du bara bli ännu slöare tills du en dag inte orkar någonting) och du kommer aldrig att få mer tid över till träning om du inte börjar att PLANERA dina dagar.

  1. Hitta din tid på dygnet! Planera inte in en joggingtur alla dagar kl 07.00 på morgonen om du vet med dig att du ändå aldrig kommer att komma upp, du är vuxen och bör vid det här laget känna dig själv. 😉 Men du kanske vet med dig att på söndag förmiddag när du sovit ut så kommer den där joggingturen bli av, jamendåså kör på det! Bättre en springtur i veckan som faktiskt blir av än 5 inplanerade som aldrig blir av! 🙂
  2. Ljug inte för dig själv! Hoppar du över träningen ska det vara för ett bra skäl, se träningen som vilket inplanerat jobbmöte som helst. Börjar du slingra dig och hitta på svepskäl var och varannan dag så drabbar det bara dig själv. Ungarna klarar sig en timme utan en tjatande mamma hemma (de kommer säkert bara att tycka att det är skönt att du är borta) 🙂 Och de föredrar nog att du kommer hem svettig och glad något senare istället för att du går runt och är grinig därhemma! 🙂 Och din partner får väl hänga på och träna om han tycker att du tränar för mycket. Ser så många tjejer/killar stressa hem direkt efter jobbet för att sen bara göra ingenting? Till vilken nytta? Umgås på gymmet, ta en löptur ihop eller varför inte gå och kör paddel/bedminton tillsammans istället för att bara sitta hemma och häcka varje kväll? Min egen erfarenhet är att det är just dom personer som säger att de absolut inte har tid att träna som oftast har MEST tid av alla! De lägger bara sin tid på annat istället… (som att kolla serier, nätshoppa el fika med kompisar….) Som sagt. Ljug inte för dig själv! 🙂
  3. Se till att ha en hög lägstanivå året om! Så om det kommer perioder av sjukdom eller annat som gör att du inte kan träna… Så är du rustad för det! Och kan klara av att just vila och ge kroppen den återhämtning som den behöver vid sjukdom. Det är ju många som stressar upp sig och blir helt förstörda när de inte kan träna som de vill. Men stress hjälper inte mot någonting och ju mer du deppar och äter glass och godis, desto längre tid kommer återhämtningen att ta. Jag var hemma och var sjuk hela förra veckan, sov hela dagarna och kände mig helt under isen, dock såg jag till att dricka mycket vatten, te och såg till att få i mig rätt sorts mat. Dvs mat som inte skapar inflammationer i kroppen utan som istället ser till att kroppen kan läka och bli frisk igen. Resultatet blev att musklerna fick ta igen sig ordentligt (kan inte minnas när jag vilade en hel vecka sist) 🙂 så när jag sen i lördags skulle träna igen- Så fick jag till världens bästa träningspass!!! TjohoooNordic Shape Get your game togetherJag kände mig SUPERSTARK och körde både rygg, axlar, triceps OCH två benövningar innan Reza påpekade att det kanske var dags att gå hem… BOOM! Maxade i allt utan benövningarna för jag ville ju spara något till söndagen med 🙂 Det var en härlig känsla att vara tillbaka igen! Och kroppen belönade mig med ett rejält lyckopåslag resten av dagen (samt en rejäl träningsvärk i ryggen under måndagen med) Gött! 🙂

    Som sagt, alla kan bli sjuka eller hamna i någon svacka. Men ser du till att alltid träna och röra på dig året runt så att du har en så kallad hög lägstanivå (mitt favoritord för övrigt) och då kommer du ALLTID att studsa tillbaka på rätt spår, och resan tillbaka blir inte heller lika plågsamt lång. Muskelminne och bra grundkondition är inte bara moderna myter, utan de funkar faktiskt. Kroppen är en jäkel på att hjälpa dig att klara av det du vill, men den behöver såklart underhållas för att orka med detta. <3

    Motsatsen till hög lägstanivå är total bottennivå…
    För vad tror du händer om du alltid bara ger upp allting så att du alltid måste börja om från ingenting, det blir tungt och motigt kan jag tala om, som att alltid börja springa i en brant uppförsbacke… Och detta kommer förmodligen få dig att ge upp igen. Hör dagligen så många dåliga ursäkter:
    -Jag kan ju inte spela fotboll längre så då slutade jag springa helt med. (VAD har det ena med det andra att göra?!)
    -Sen jag fick barn så kan jag ju inte lämna hemmet för att träna längre… (Men du kan lämna hemmet för allt annat…?)
    -Och barnen kan ju inte vara själva hemma … (du menar din 13-åring och 17-åring som inte ens vill prata med dig utan bara sitter med Iphonen hela kvällarna/helgerna?)
    -Jag skadade axeln så då slutade jag styrketräna… (Axeln? Har du inga fler kroppsdelar?! Man kan alltid träna runt skador)
    -Jag arbetar så mycket att jag inte hinner träna… (Oj då Arbetar du? För det gör ju inga andra människor, alla andra är ju arbetsbefriade… Jag hade blivit förbannad om mina anställda inte kunde planera sina dagar bättre än så. Och på de flesta jobb så har de friskvårdstimme med)
    -Jag trivs inte på gym, det är så tråkigt där… (Träna hemma då! Eller ta hjälp av en personlig tränare för ett nytt kul upplägg… Det enda som är tråkigt är din inställning) 🙂

    Ja det var ett litet axplock av vad man dagligen får höra för dåliga ursäkter för att inte göra det bästa som finns:
    Nämligen att träna, röra på sig och må förbaskat bra!

    Det lustiga i kråksvängen är att folk däremot alltid verkar hinna med saker som de däremot mår dåligt av, som att festa, röka, spela TV-spel hela nätterna, ha halvtaskiga relationer och att stressa sönder sig själva över saker som de själva har hittat på. Har du te x ett heltidsarbete, tre ungar och ett hus kanske du inte ska intala dig själv att du dessutom ska hinna med kvällskurser, husrenovering, husdjur och en båt med? 🙂

    Planera din tid väl, dvs lägg din energi på rätt saker. Och du kommer definitivt att få mer gjort om du tränar regelbundet än om du bara slappar, det kan jag garantera!
    Så gör upp en veckoplan för träning och kost, eller i varje fall planera hur din morgondag kommer att se ut- och verkställ. Och för varje pass är du närmare en god vana utan att ens reflektera över det. Och du kommer att känna dig både duktig och på mycket bättre humör. Ständiga misslyckanden bryter ner en, även om de bara är småsaker som att missa sin träning eller att inte hinna med det man vill. Så det gäller att bryta mönstret i tid.

    Och så vitt jag vet så har ingen någonsin ångrat ett tungt, härligt och svettigt träningspass! 😉
    SO GO FOR IT!

    Stay Strong
    /Maria

    Nordic Shape Maria och Reza Charlie