Rutiner, mat och mindset!

maria Okategoriserade

Jag går mina dagliga morgonpromenader och tränar mina styrkepass…
För om Corona bestämmer sig för att attackera mig så kommer den att få en brottningsmatch utan dess like… Bring it!

Det finns något som verkligen är positivt med allt det här, och det är att alla som är friska och har hälsan tränar och tar hand om sig själva ÄNNU mer nu. Vi har fullt upp på Nordic Shape nu, ALLA vill träna och ha coachning, vilket är hur kul som helst! 🙂
Och folk hör av sig till mig och vill ha kostråd mm. Så inget ont som inte har något gott med sig. För ett friskare och hälsosammare samhälle är ju WIN WIN för alla <3
Mat ska vara enkelt och gott!
Jag kör inga konstiga och invecklade recept (orka Viktväktarna och deras ingredienser, man hinner ju svälta ihjäl innan man ens shoppat hem allt) 🙂 Nä jag kör kyckling, lax och nötfärs, enkelt och rent med tillbehör som potatis el ris till. Och grönsaker kan man ju variera i det oändliga med goda matiga sallader eller tillagade grönsaker som sparris, broccoli, stekt svamp mm. Bara din egen fantasi som sätter gränser. Gör du det enkelt så kommer det att hålla, krånglar du till det så kommer du inte att palla mer än en vecka… 🙂
Vi människor ÄR lata av naturen så ta det inte personligt, men se till att alltid ha lådor klara i kylen med antingen sallad eller färdiga matlådor med kyckling eller nötfärs så spar du både tid och onödig hunger och framförallt dåliga matval!
Och frukost eller mellanmål behöver inte heller vara så himla krångligt som det verkar. Här är min frukostgröt= 2 dl fiberhavregyn, 1 dl hallon, 1-2 skopor Isolat protein toppat med kanel och pumpakärnor <3 Fungerar ju perfekt både som frukost eller som mellanmål innan träningen.
Eller varför inte en kaffe tillsammans med en proteinshake och goda blåbär <3
Eller en god röra gjord på kvarg, lite keso och en stor saftig grapefrukt <3
Nu vattnas det i varje fall i munnen på mig! 🙂
Frukt ÄR godis för mig, och offseason får jag ju lov att frossa loss när jag så önskar. Bästa säsongen är på G nu med massor av färska bär…
För att orka både arbeta och träna hårt så måste du sköta kosten, dvs äta regelbundet och även äta rätt sorts mat. Slarvar du med maten och sömnen så kommer INGENTING att ske på gymmet, du kommer inte att utvecklas muskulärt och du kommer snarare må sämre och bryta ner din stackars kropp. Och detta påverkar ju såklart även din arbetsprestation med, för får inte din kropp den återhämtning som den behöver så kommer du med all säkerhet att känna dig både trött och slödum om dagarna, samt ha svårt att koncentrera dig på jobbet och även ha lätt för att bli förkyld… = nedsatt immunförsvar.

När folk undrar hur jag orkar träna såhär mycket är just svaret:
Jag äter (rätt) och sover MYCKET! 🙂
Du kan inte tanka en Ferrari med sockervatten och tro att den ska kunna köra på dygnet runt… Och du kan inte heller äta sockermunkar och gasa runt i en gammal Toyota och tro att du ska impa på brudarna heller… Nä du måste göra jobbet! 😉
Träna, äta, sova och sen prestera. Och kom ihåg: DU kan ALLT om du bara vill!
En annan viktig aspekt är att ta vara på dagarna <3
Fyll inte livet med dagar utan fyll dagarna med liv! GÅ ut och rör på dig, njut av solen och vinden i ansiktet. Omfamna livet!
Och se till att UNNA dig saker, gå på massage och andra behandlingar som gör din kropp lugn och harmonisk. Jag går på thaimassage 1-2 gånger i veckan nu. Och jag mår så himla bra i både kropp och själ, de har magiska fingrar och både knäcker, stretchar, masserar och ser till att jag blir minst 1 cm längre varje gång 🙂 Mitt motto är:
Skäm bort dig själv, för ingen annan för det! 🙂

Ha nu en grym helg och ge järnet vart du än befinner dig!
Själv ska jag till Delta gym och köra ett benpass strax BOOM!
Styrkekramar
/Maria